09 شهريور 1404 - 20:57

آلمانی‌ها اعتمادی به تبلیغات مالی مجازی ندارند

آلمانی‌ها اعتمادی به تبلیغات مالی مجازی ندارند
نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثریت آلمانی‌ها به توصیه‌های سرمایه‌گذاری مالی در شبکه‌های اجتماعی اعتماد ندارند.
کد خبر : ۱۷۷۳۳۳

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از بیزینس اینسایدر، با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ‌کنندگان مالی (فین‌فلونسرها) بیشتر آلمانی‌ها ترجیح می‌دهند پس‌انداز خود را در حساب‌های جاری یا پس‌انداز روزانه نگهداری کنند.

در یک نظرسنجی که توسط YouGov انجام شد، مشخص شد که بیش از یک‌سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، دانش خود را در زمینه سرمایه‌گذاری کم یا ناچیز ارزیابی کرده‌اند. ۳۴.۶ درصد از ۲۰۰۱ نفر شرکت‌کننده، سطح دانش خود در زمینه مسائل مالی را ناکافی دانسته یا اعلام کردند که هیچ‌گونه دانشی در مورد پول و سرمایه‌گذاری ندارند.

در حالی که بیش از یک‌چهارم (۲۶.۷ درصد) از شرکت‌کنندگان به طور کلی در مورد مسائل مالی اطلاعاتی ندارند و برای مشاوره در زمینه پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری عمدتاً از خانواده یا دوستان خود کمک می‌گیرند (۲۳.۸ درصد)، تنها حدود یک‌پنجم افراد به پلتفرم‌های مالی آنلاین یا مشاوره در بانک‌ها مراجعه می‌کنند.

بر این اساس فین‌فلونسرها، که در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک درباره مسائل مالی صحبت می‌کنند، برای اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، منبع اطلاعاتی مهمی به شمار نمی‌روند. بیش از ۷۷.۶ درصد از آنها نسبت به این افراد ابراز تردید یا عدم اعتماد کرده‌اند.

هر چند جوان‌تر‌ها نسبتا اعتماد بیشتری به فین‌فلونسر‌ها دارند و ۲۹.۶ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله آنها را منبع اطلاعاتی مهمی می‌دانند، اما این رقم در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به ۸.۵ درصد و در میان افراد بالای ۵۵ سال به ۳.۲ درصد کاهش می‌یابد.

کارشناسان و نهاد‌های نظارتی مالی به طور مرتب به احتیاط در مورد توصیه‌های سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند. در گزارشی به نقل از نهاد نظارتی مالی Bafin از پاییز گذشته آمده است: در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات خوبی درباره سرمایه‌گذاری و مشاوره‌های معتبر وجود دارد، اما همچنین تعداد زیادی اطلاعات نادرست یا ناپایدار نیز منتشر می‌شود.

در همین رابطه «تومس بروش» مدیر فروش دیجیتال در پست‌بانک، تأکید می‌کند: لایک‌ها و دنبال‌کننده‌ها معیار‌های کیفیت نیستند. صرفاً به این دلیل که یک توصیه محبوبیت دارد، به معنای معتبر بودن آن نیست.» او همچنین توصیه می‌کند که هر اطلاعاتی که منجر به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری می‌شود، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین «مارک تونگِلر» مدیرعامل اتحادیه حفاظت از دارایی‌های مالی آلمان (DSW) توصیه می‌کند که کاربران باید به طور کلی افراد خودخوانده به عنوان کارشناسان مالی در اینترنت را به دقت بررسی کنند و از پیشینه آنها مطلع شوند.

نکته جالب این است که با وجود علاقه‌مندی جوانان به مسائل مالی، بسیاری از آنها، مانند اکثریت پس‌اندازکنندگان، تمایل دارند بیشتر پول خود را در حساب‌های جاری بدون بهره نگهداری کنند یا نقدینگی خود را در خانه نگه دارند. در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین سهم پس‌اندازهایشان کجا است، اکثر ۱۵۲۹ پس‌اندازکننده، حساب جاری را با ۱۹.۶ درصد نام می‌برند.

در این میان حساب پس‌انداز روزانه با ۱۸.۵ درصد در مقام دوم قرار دارد و ۵.۱ درصد ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در خانه یا در گاوصندوق نگهداری کنند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهام و ETF برای ۱۰.۴ درصد اولویت دارد و به دنبال آن املاک مسکونی با ۱۰.۲ درصد قرار دارد.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»